Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

PTFia

”Bojkotta straffet och fokusera på det som tillför glädje”

Sofia Ståhl, eller som de flesta kanske känner henne, PT-Fia, berättar om det där med att hitta balansen i livet. Det är trots allt rätt enkelt att börja träna, utmaningen ligger i att inte sluta.

PT-Fia driver vad hon själv kallar en mänsklig blogg om träning, mat, stress och vardagen. Allt det där med att försöka få ihop en balans.
Hon är träningsprofil i tidningen Amelia och författare till böckerna ”PT-Fias tio i topp” och ”Trappträning”. Utöver detta så föreläser, bloggar, skriver och verkar hon också i media. Nu är hon på Allt för Hälsan för att instruera ett träningspass som väcker nya tankar.
 
– Jag har sagt det förr och jag upprepar det igen – utgå från din verklighet och förutsättningar. Vi är experter på att jämföra oss med andra, dras med i vad som är trendigt eller vad man ”borde” göra. Risken med det är att vi försöker skapa något som inte är anpassat efter vårt eget liv och kropp.
 
För Fia är träning något kul och som ger positiv energi, det vill hon att andra ska känna med. 

– Bojkotta straffet och fokusera på det som tillför glädje och är kärleksfullt. Vi har nog alla gjort det, tänkt ”nu får det vara nog, nu ska jag ta tag i mig själv en gång för alla” och satt sig själv på diet och hårt träningsprogram som blir en plåga. Gör tvärtom och se träningen som en kärlekshandling till dig själv. Då blir det mer hållbart, givande och långvarigt.

Fia har många bollar i luften, inte minst sedan hon i oktober blev mamma till hennes första barn med maken Kim.

– Välj var du riktar fokus. Fokusera på Vill istället för Vill Inte. Fokusera på det du har genomfört och hunnit med (och ge dig själv beröm) istället för att fokusera på det som inte hanns med (och vara sur för det). Fokusera på det som ger något snällt och bra istället för det som känns dåligt och dränerande. Ser du dig själv i spegeln, dra inte i kroppsdelar du inte gillar och hacka på din kropp. Sträck på dig och försök att möta den med något snällt.

Varför fungerar dessa tips?
– För att träningen och allt runt omkring blir något snällt som är anpassat efter din egen verklighet och dina förutsättningar. Det blir något vänligt och givande som förhoppningsvis ger energi istället för att ta.

Hur ska man göra rent praktiskt?
–  Gör en plan över din vardag. Hur mycket träning vill du få in och hur mycket är realistiskt? Vilken typ av träning tycker du om och har glädje av? Hur behöver du planera för att få in träningen? Kanske vill eller behöver du träna mindre och göra mer vardagsmotion för att få in tillräckligt med rörelse?

Fia tipsar om att man ska göra en utvärdering av din hälsa och ditt förhållningssätt till hälsa.
– Är din utgångspunkt snäll och kärleksfull eller hård och tvingande? Gör den träning och rörelser som du tycker om eller känner att du borde/måste? Vad är hälsa för dig? Och lever du så?
Vad som är lagom med träning är oerhört individuellt och behöver anpassas från person till person. Fia understryker att det är viktigt att påminna sig själv om vad man behöver. Man kan och eller kanske vill göra olika mycket träning och olika typer av träning i olika perioder av livet.

– Det går inte att köra på med samma intensiva träningsprogram om man har stressproblematik, är gravid eller helt enkelt har en svacka. Lagom mycket träning beror på vad du behöver och mår bra av där du är i ditt liv. Men generellt så är det väl så mycket som du känner att du mår bra av och får ny energi av. När träningen bara tar energi, tröttar ut och sliter på motivationen så är man en bit från lagom och behöver göra en förändring.

Ibland händer saker i livet som gör att man kommer ur sin rutin att träna. Då ska man gå tillbaka till grunden och fråga sig själv vad man behöver förändra för att hitta tillbaka.
– Kanske behöver man träna ett pass mindre i veckan för att man har en deadline som tar all vaken tid, eller så behöver man lägga till en paus eller två med promenader för att få ny energi till sin deadline. Ibland handlar det bara om att börja med något, vad som helst. En promenad, gå ut och kuta i någon backe, sitta på huk på köksgolvet eller dra lite i ett gummiband som ligger och skräpar i någon byrå.

Fias tre tips för att inte lägga ner träningen:
1. Utgå från din egna verklighet. Jämför dig inte med andra!
2. Bojkotta straff och fokusera på det som gör dig glad
3. Välj ditt fokus: fokusera på det du gjort istället för det du aldrig hann.
 
Se vårt fullspäckade program och läs mer här »