Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse, för statistik och för att visa skräddarsydda annonser. Genom din användning av webbplatsen godkänner du att vi använder dessa cookies. Läs mer i vår cookiepolicy »

Öka motivationen

6 tips för att öka motivationen inför dina träningspass

Motivation är något som kommer och går. Vissa dagar känns tuffare än andra och det är då vi behöver ta hjälp av olika knep. Här hittar du sex tips för att öka motivation inför dina träningspass.

(Artikel från Sporthälsa)

1. Förbered dig. Packa träningsväskan dagen innan och ta med den till jobbet.  Ställ in dig på att du ska träna idag. Intala dig själv att du längtar efter att få utmana din styrka och kondition. Upprepa fraser som ”träning är kul och något jag mår bra av”, tillräckligt många gånger tills du faktiskt menar det.

2. Tänk ett steg längre. Ibland känns det tungt att snöra på sig träningsskorna, men fokusera istället på hur det känns när du är klar med ditt pass. Hitta känslan av hur bra du kommer må efteråt och helt ärligt – hur många gånger har du ångrat ett träningspass?

3. Fånga inspiration. Räcker det inte med att få fram känslan efter passet? Ta hjälp av annat som motiverar just dig. Sätt på musik som får dig taggad, ring en vän som kan pusha dig eller läs motivationstexter. Internet är fullspäckat av citat som ger en spark i baken.

4. Se alla fördelar. Tänk på alla positiva effekter du kommer få av ditt träningspass. Du kickar igång kroppens lyckohormon endorfin, får chans att rensa tankarna, du blir starkare, piggare och får bättre kondition! Listan kan göras lång.

5. Gör det bästa av situationen. Idag kanske du är extra trött och inte känner för ett tufft intervallpass. Skippa det och tänk om, satsa på en träningsform som fungerar för dig idag. Tillåt dig själv att lägga ribban lite lägre, allt är bättre än inget.

6. Se träning som din lyxtid. Om träningspasset känns som ett tungt måste för att du vill gå ner i vikt är det lätt att tappa motivationen. Tänk istället att den träningstid du får är din alldeles egen kvalitetstid. Du får tid att ro om dig själv och din kropp.

Lycka till med din träning!

Text: Sporthälsa
7 augusti 2019
Artikel från Sporthälsa