Tips & inspiration Allt för Hälsan

Gör din egen glass - nyttigt och busenkelt

Att göra egen glass blir supergott, och det är också mycket enklare än man kan tro. Vi har listat 16 (!) glassrecept som är proppfulla med frukter och bär. De flesta svänger du ihop på under en kvart.

Nyttig glass

Snabb mangoglass med kokos- och limeströssel
Med fryst mango hemma är det enkelt att trolla fram en snabb vardagsdessert. Mixa med lite tjock yoghurt, limejuice och florsocker. Lyft gärna smaken med kokos- och limeströssel.

Se receptet här ➔

Banan- och jordnötsglass
Snabblagad glass med banan och jordnötssmör. Med frysta bananer behövs varken ägg eller grädde. Glassen smaksätts med limejuice och honung. Ät den på en gång!

Se receptet här ➔

Avokadoglass med spenat
Glass till frukost? Varför inte! Satsa på en ”nice cream”, alltså en hälsosam glassvariant med frysta bananer som bas. Här bidrar även avokado och mango med krämighet och extra hälsonytta. Några nävar färsk spenat ger snygg färg och fina vitaminer därtill.

Se receptet här ➔

Glasspinnar på kokosvatten
Kokosvatten är precis vad det låter som, vattnet som finns inuti en färsk kokosnöt. Det söta kokosvattnet tillsammans med ditt val av frukter och bär blir här till lika svalkande som snygga isglasspinnar.

Se receptet här ➔

Isspöken
Skräm barnen med isspöken! De är gjorda av rödbetor, apelsiner och äpplen som du kör i en råsaftcentrifug och sedan fryser in. Om barnen frågar efter en till glass – svara ja! Glassen är ju nyttig.

Se receptet här ➔

Nyttig glass

Yoghurtglass med smak av hallon och mango
Yoghurtglass med smak av hallon och mango är en uppfriskande och syrlig efterrätt som du gör på turkisk yoghurt, frysta hallon, fryst mango, lime och florsocker. Superenkel att göra och otroligt god!

Se receptet här ➔

Snabb glass med avokado, mango och hallon
Starta dagen med den här fräscha glassen med avokado, mango och hallon. Toppa med dina favoritnötter eller kokos. Passar även utmärkt som vardagsdessert eller matigare mellanmål.

Se receptet här ➔

Yoghurtglass med apelsin och jordgubbe
Här är en dessert som har det mesta: få ingredienser, enkel att göra, läskande god och nyttigare än många glasskusiner. Med frysta jordgubbar blir den dessutom iskall direkt!

Se receptet här ➔


Exotisk snabbglass
En exotisk och jättegod glass färdig att servera som dessert! Mixa ihop mango med kesella och vaniljsocker, lägg upp i glas och servera gärna med jordgubbar till. Mums!

Se receptet här ➔

Sandwichbitar med björnbär och lime
Glass helt fri från grädde, mjölk, raffinerat socker och ägg – är det möjligt? Det är det – se bara här på dessa läckra sandwichbitar med mandelbotten. Fyll med len kokosglass, ena delen smaksatt med björnbär, andra delen med lime. Perfekt att ha på lut i frysen!

Se receptet här ➔

Nyttig glass

Smoothie pops med lingon och jordgubbar
Godaste glassen utan mjölk, grädde, raffinerat socker och ägg kan vara den här. Mixa en mumsig smoothie på banan, lingon och jordgubbar. Frys in i valfri form. Konsistensen på dessa smoothie pops blir lite som isglass, men ju längre de får tina desto krämigare.

Se receptet här ➔

Hallon- och jordgubbsglass
Lätt beroendeframkallande ”nice cream” med mycket sommarkänsla i både smak, färg och svalkande effekt. Basen är fryst banan, frysta hallon och jordgubbar, som snabbt mixas ihop till en glassliknande konsistens.

Se receptet här ➔

Bananglass
Skala och skär banan i skivor. Frys in minst två timmar. Mixa den frysta bananen med hasselnötsdryck, honung och vaniljpulver. Vänd ner jordnötter i bananglassen.

Se receptet här ➔

Glass till frukost?
Precis som en skål yoghurt med granola och bär. Fast i glassform! För vem säger att yoghurt och flingor måste ätas i skål? Förbered kvällen innan så har du fantastiskt goda frukostglassar klara till morgonen.

Se receptet här ➔

Chokladbanan på pinne
Barnsligt gott och - ganska hälsosamt på köpet! Bananglassen doppas i smält choklad och strösslas med kokos, hackade nötter eller torkade bär.

Se receptet här ➔

Snabb mangoglass med kvarg
En mättande och fräsch snabbglass med extra näringsboost från chiafrön. Med fryst mango får du den rätta glassiga konsistensen. Apelsinjuice bidrar med ytterligare sötma och också en fräsch syra.

Se receptet här ➔

 

Artikeln och recepten kommer från ICA