Vattenmelon

4 skäl att äta vattenmelon – så nyttigt är det!

Vattenmelon innehåller nästan inga kalorier – ändå är det både mättande och otroligt nyttigt (massvis av vitaminer, fibrer, aminosyror och antioxidanter!) Testa våra goda recept på sallad, glass och drinkar.

(Artikeln kommer från Topphälsa)

1. Vattenmelon innehåller massor av mineraler och vitaminer
Vattenmelon innehåller A-vitamin, tiamin, vitamin B6 och dessutom massor av C-vitamin. Även lite kalium och magnesium hittar du! Rena hälsobomben.

2. Få kalorier – men hög mättnadskänsla
Vattenmelon består till mestadels av vatten och fibrer vilket är effektivt för mättnadskänslan. Samtidigt som den innehåller väldigt få kalorier, endast 34 kalorier per 100 gram vattenmelon.

3. Kraftfull antioxidant som kan skydda mot sjukdomar
I vattenmelon finns dessutom stora mängder av den kraftfulla antioxidanten lykopen (som ger melonen den röda färgen). Denna antioxidant sägs öka skyddet mot förkylning, hjärt-kärlsjukdom och vissa typer av cancer så som livmoderhals- och prostatacancer.

4. Vattenmelon motar träningsvärk
Visst, träningsvärk är kanske kroppens sätt att säga tack. Men ibland blir det lite mycket tacksamhet… En ny studie som publicerats i Journal of Agricultural and Food Chemistry visar nu att vattenmelonjuice kan minska träningsvärken. Vattenmelon, som är en gurkväxt, innehåller citrullin. När testpersonerna drack juice med citrullin en timme före ett träningspass så fick de mindre ont än kontrollgruppen.

Så, vad väntar du på? Ät vattenmelon, perfekt att boosta kroppen när du är sugen på något gott!

Näringsvärde: Vattenmelon

Vattenmelon består mest av vatten (91 procent).
- Kalorier: 30 kcal per 100 g
- Kolhydrater: 7,5 g
- Protein 0,6 g
- Fett: –

GB-värde:4
GI-värde: 72

Vattenmelon har ett relativt högt GI-värde (72), men detta värde är missvisande. GI-värdet beräknas på 50 gram kolhydrater i en matvara. Men matvaror innehåller olika mängd kolhydrater.

Vattenmelon innehåller nämligen bara en liten del kolhydrater (och mycket vatten och fibrer). Vilket betyder att GI-belastningen när du äter vattenmelon i själva verket bara blir 4!

Kan man äta vattenmelon om man äter enligt LCHF?
Om du kan äta vattenmelon om du äter enligt LCHF beror helt på hur strikt LCHF du vill ha (och hur du äter under resten av din dag). I LCHF rekommenderar många att man kan äta livsmedel som har under 5 g kolhydrater per 100 gram. Där ligger vattenmelon precis över gränsen med 7,5 g kolhydrater per 100 g.

Vattenmelon recept
Recept och bild från aberdeenskitchen.com

Gott recept på vattenmelon!

Fetaostsallad med vattenmelon
Denna sallad innehåller bara tre ingredienser (vattenmelon, fetaost och basilika) – och är supersnabb att göra. Somrigare blir det inte!
- En vattenmelon (mellanstorlek)
- En förpackning fetaost
- 10-15 basilikablad
Hacka eller skär allt i mindre bitar och blanda!

Text: Linda Nestor/Topphälsa
13 juni 2019
Artikeln kommer från Topphälsa